آزمونهای تیزلاین

F

ببراس چیست

bebras-olympiad.jpg
logo-400x400.png

نوشته شده توسط: Site Admin

13 مرداد 1400

معماهای ببراس (Bebras) چیست؟

Bebras یک ابتکار بین المللی است که هدف آن ترویج انفورماتیک (علوم رایانه ای محاسبات) و تفکر محاسباتی در بین دانش آموزان مدارس در تمام سنین است. این چالش به صورت آنلاین و با استفاده از رایانه یا دستگاه­های تلفن همراه انجام می­شود.

تفکر محاسباتی شامل چه چیزی است؟

تفکر محاسباتی شامل استفاده از مجموعه ای از مهارت ها و تکنیک های حل مسئله است که مهندسان نرم افزار از آنها برای نوشتن برنامه ها و برنامه ها استفاده می کنند. چالش Bebras مهارت های حل مسئله و مفاهیم انفورماتیک از جمله توانایی تجزیه وظایف پیچیده به اجزای ساده تر، طراحی الگوریتم، تشخیص الگو، تعمیم الگو و انتزاع را ترویج می کند.

bebras-olympiad.jpg

المپیاد ببراس برای کمک به دانش‌آموزان جهت کشف استعداد و علاقمندی آنها نسبت به علوم رایانه و تفکر محاسباتی با چالش‌ها و معماهای جذاب طراحی شده است. این المپیادشامل مجموعه‌ای از مسئله‌ها و معماهای کوتاه و نیمه‌ بلند تعاملی یا چندگزینه‌ای است که معماهای ببراس (Bebras Tasks) نامیده می‌شوند. در المپیاد معماهای ببراس دانش آموزان ۶ تا ۱۸ ساله از طریق مجموعه­ ای از وظایف که از موضوعات و مهارت­های مختلف در مفاهیم علوم رایانه و تفکر محاسباتی تمرکز دارد، کار می­کنند. مسئله‌های ببراس ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم علوم رایانه دارند؛ با این حال، دانش‌آموزان حتی در دوره ابتدایی بدون داشتن دانش قبلی در علوم رایانه هم می‌توانند آن‌ها راحل کنند. در واقع، معماهای ببراس بدون آن که دانش‌آموزان را درگیر مسئله‌های پیچیده فنی کنند، آن‌ها را با جنبه‌هایی از تفکر رایانشی و مفاهیمی از علوم رایانه مانند اطلاعات، ساختارهای گسسته، محاسبات و پردازش داده‌ها و روش‌های الگوریتمی آشنا می‌کنند.

این المپیاد برای شش گروه سنی مختلف طراحی شده است که هر کدام مجموعه ­ای از وظایف خاص خود را دارند تا همه چیز برای همه دانش­ آموزان به طور یکسان هیجان انگیز و چالش برانگیز باشد:

  • ۱- دانش­ آموزان (۶-۸ سال) پایه اول و دوم
  • ۲- دانش­ آموزان (۸-۱۰ سال) پایه سوم و چهارم
  • ۳- دانش­ آموزان(۱۰-۱۲ سال) پایه پنجم و ششم
  • ۴- دانش­ آموزان (۱۲-۱۴ سال) پایه هفتم و هشتم
  • ۵- دانش ­آموزان(۱۴-۱۶ سال) پایه نهم و دهم
  • ۶- دانش ­آموزان (۱۶-۱۸ سال) پایه یازدهم و دوازدهم

چالش ببراس شامل دو مرحله زیر است:

  • مرحله اول – چالش انتخابی ببراس

زمان ثبت ­نام: ۸ آبان تا ۳۰ بهمن

هزینه ثبت ­نام برای هر نفر ۵۰,۰۰۰ تومان است.

زمان برگزاری مرحله انتخابی ۱۴ تا ۱۹ اسفندماه

  • مرحله دوم – چالش ببراس

زمان، هزینه و سایر جزییات برگزاری مرحله دوم متعاقبا اطلاع­رسانی خواهد شد.

هر دو مرحله به صورت آنلاین برگزار می­شود. هر گروه ۳ ست ۵ تایی از سوال و معما دریافت می کند (به جز دو گروه اول که آنها به ترتیب ۳ ست ۳ تایی و ۳ ست ۴ تایی دریافت خواهند کرد) سوالات در ۳ ست آسان، متوسط ​​یا سخت طراحی شده است.

نکته مهم!

امکان شرکت در مرحله دوم بدون شرکت در مرحله انتخابی وجود نخواهد داشت.

تاریخچه ببراس:

برگزاری مسابقه‌ای با هدف ترویج علوم رایانه برای اولین بار توسط پروفسور ولنتینا دگینه، استاد دانشگاه ویلنیوس در کشور لیتوانی، مطرح شد و آن را چالش ببراس نامید. ببراس در زبان  لیتوانیایی به معنی سگ آبی است. این رویداد به‌تدریج مورد توجه سایر کشورها قرار گرفت.  چالش ببراس اکنون در بیش از ۶۰ کشور از جمله کشور ایران برگزار می‌شود.

ببراس در ایران:

از سال ۲۰۱۵ کشور ایران به نمایندگی مؤسسۀ فرهنگی فاطمی رسماً به عضویت انجمن جهانی ببراس در آمده است.

ببراس در هرمزگان و بندرعباس:

المپیاد جهانی ببراس در استان هرمزگان توسط نماینده رسمی این المپیاد جهانی، آموزشگاه تخصصی خیام برگزار می­شود. هر ساله تعداد کثیری از دانش­ آموزان سراسر استان هرمزگان توسط آموزشگاه تخصصی خیام به این المپیاد جهانی معرفی می­شوند. استقبال و درخشش دانش­ آموزان هرمزگانی در این المپیاد جهانی در سطح چشمگیر و قابل توجهی قرار دارد.

0 Comments

Open chat
1
💬 راهنمایی
سلام 👋
از من بپرسید